Gepost door: seven | 5 december 2012

Black Pete (Zwarte Piet) was never a slave, but in fact a Moor.

Recently Reuters and other US & int. media picked up a story about Black Pete being a form of racism or even blackface. As most in The Netherlands and Belgium and the North of France know this is incorrect.

Zwarte Piet / Black Pete represents historically not a helper or a slave, but a Moor. Sinterklaas, a bishop, is from catholic Spain (Spain occupied/ruled the south of The Netherlands long ago. )
Sinterklaas, Saint Nicholas, is not really from Spain, but Spain became center of the catholic empire who ruled The Netherlands during the medieval occupation and so the city in the legend of the Sint changed from Mira to Madrid. (Sidenote:Sint and Santa are the same )
Sinterklaas gives presents, Black Pete historically punishes bad kids, but is in past decades along with new views about parenting and tv become a far more friendly figure.
Black Petes are Moors and were not slaves. They, Islamic jihadi’s, conquered and occupied Spain until the reconquesta (see painting), hence the black and historically even devilish representation in the eyes of what was once a catholic tradition. White vs Dark, Good vs Evil, Europe/Rome/Spain vs the Moors. Rewards gifts/sweets (sweet chocolate and pepernoten) for good kids vs the (fake) promise of punishment (salt, roe, put in sack to be taken to Spain, not anymore) for bad kids.
Update: Dutch article from the Volkskrant http://i.imgur.com/JEsMayk.png

1280px-la_rendicic3b3n_de_granada_-_pradilla

More information: Meertens Inst.  (in Dutch)


Responses

  1. ps :
    ‘Moros y Cristianos (Spanish: [ˈmoɾos i kɾisˈtjanos]) or Moros i Cristians (Valencian: [ˈmɔɾoz i kɾistiˈans]) literally in English Moors and Christians, is a set of festival activities which are celebrated in many towns and cities of Spain, mainly in the southern Valencian Community. According to popular tradition the festivals commemorate the battles, combats and fights between Moors (or Muslims) and Christians during the period known as Reconquista (from the 8th century through the 15th century).

    Parade of a Moors Ship in the beach of La Vila Joiosa, 2008.

    The festivals represent the capture of the city by the Moors and the subsequent Christian reconquest. The people that take part in the festival are usually enlisted in filaes or comparsas (companies that represent the Christian or Moor legions). The festivals last for several days, and feature parades with bombastic costumes loosely inspired by Medieval fashion. Christians wear fur, metallic helmets, and armor, fire loud arquebuses, and ride horses. In contrast, Moors wear ancient Arab costumes, carry scimitars, and ride real camels or elephants. The festival develops among shots of gunpowder, medieval music, and fireworks, and ends with the Christians winning a simulated battle around a castle.’ http://en.m.wikipedia.org/wiki/Moros_y_cristianos

    ‘We zien een Moor. Er is al vaak geopperd dat Piet een Moor zou zijn, maar tot nu toe kwamen sinterklaasonderzoekers aanzetten met bewijsmateriaal dat dateerde uit de 16de of 17de eeuw. De hier afgebeelde Moren (of Saracenen) zijn ouder. Het waren beslist geen slaven, maar Noord-Afrikaanse Arabieren. Ze werden niet gevreesd om hun huidskleur, maar om hun religie – de islam – en hun expansiedrift. De Saracenen maakten tussen pakweg 650 en 1500 de Europese kusten in het Middellandse Zeegebied onveilig. Ze stichtten onder meer het Emiraat Bari, inderdaad de plek waar Sint-Nicolaas ligt begraven. Daarnaast bezetten ze zeven eeuwen lang Spanje, inderdaad, het land waar Sint zogenaamd vandaan komt, waar ze de islam invoerden.

    De Moren vormden in de Middeleeuwen een permanente bedreiging voor het zogeheten Heilige Roomse Rijk. Dat rijk werd gevormd door wat nu Duitsland, Zwitserland, Oostenrijk en Noord-Italië is. Het is geen toeval dat we in Duitsland, Zwitserland en Italië, landen die geen vroeg-koloniaal verleden hebben, de Moor terugvinden in vele gemeente-, stads- en familiewapens. Zo goed als al die wapens zijn gemoderniseerd en de Moor staat er afgebeeld in een 20ste-eeuwse grafische variant. Er zijn echter nog voldoende middeleeuwse afbeeldingen overgeleverd van Moren. De beroemdste is de gekroonde Moor van Freising uit 1316 die tot 1803 in het wapen stond van het aartsbisdom München en Freising.

    Op al deze oude afbeeldingen is de Moor gitzwart, heeft hij kroeshaar en volle lippen. De donkere man met de drie rode rozen in het wapen van de familie Von Grumbach uit 1605 zou volgens de overlevering de heilige Mauritius voorstellen. Hij werd in de 10de eeuw de patroonheilige van de keizers van het Heilige Roomse Rijk. De Freisinger Moor zien we overigens ook in het pauselijk wapen van de in Beieren geboren Paus Benedictus XVI uit 2005, waar de Moor en de mijter als vanzelfsprekend bij elkaar staan.

    Kennis over de eeuwenlange strijd tussen Moren en christenen is in Noord-Europa inmiddels wat weggezakt, maar in Spanje worden op diverse plaatsen nog jaarlijks optochten gehouden waar christenstrijders tegenover Moorse strijders komen te staan.

    Hoe nu verder?
    Wie wil weten waarom Zwarte Piet zwart is en waarom hij naast Sint loopt, doet er goed aan de Europese geschiedenis te bestuderen. Die laat zien dat de Moor al vanaf de 14de eeuw werd afgebeeld en dat hij onlosmakelijk verbonden is met de mijter. Niet vreemd, gezien de zevenhonderd jaar lange religietwisten waarin katholieken en Moren met elkaar waren verwikkeld. Daarom vinden we de Moor niet alleen terug in Nederland, maar ook in Duitsland, Zwitserland en Italië, waar hij als vanzelfsprekend deel uitmaakt van het culturele erfgoed.

    Diezelfde geschiedenis laat zien dat Nederlanders al vijf eeuwen lang een feest vieren dat is gebaseerd op fictie. Daarbij hebben ze een voormalige heilige succesvol omgevormd tot een mythische pedagoog en groeide de even exotische als ongrijpbare Zwarte Piet in razend tempo uit tot een heus Hollands icoon. De jaarlijkse intocht van Sinterklaas is het startsein tot een paar weken collectief liegen in dienst van een kinderfeest. Dat is inderdaad zeer merkwaardig. Maar op geen enkele manier is dit ritueel verbonden met de geschiedenis van de slavernij. Natuurlijk is het een ieder geoorloofd zijn particuliere geschiedenis te projecteren op Sint en Piet. Daar lenen dit soort archetypen zich doorgaans goed voor. Maar om op basis van projectie, valse aannamen en een gebrek aan historische kennis in te grijpen in een folkloretraditie van vijf eeuwen, lijkt mij een stap te ver. Leg maar eens in en aan het buitenland uit dat je de Moor wegschrapt uit de Europese geschiedenis vanwege zijn huidskleur.’ http://www.volkskrant.nl/vk/nl/3184/opinie/article/detail/3532433/2013/10/24/Kom-je-aan-Sint-of-Piet-dan-kom-je-aan-integriteit-van-de-opvoeder.dhtml


Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

Categorieën